سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید (white hat SEO) به تکنیک ها و روش هایی اشاره دارد که کاملاً مطابق با شرایط و قوانین موتورهای جستجو از جمله گوگل انجام می شوند. این روشها دقیقاً در مقابل سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) قرار می گیرند که با شیوه های مختلف باعث بهبود رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو می شود. در واقع هدف از به کار بردن این شیوه ها رعایت سئو در رقابت در موتور های جستجو دیده و گوگل هم می‌خواهد از این تاکتیک ها برای یک رقابت سالم استفاده کند. در ادامه مطلب همراه آرنا لرن باشید.

به طور کلی سئو کلاه سفید شامل چهار بخش می شود:

  • ارائه مطالب و خدمات با کیفیت
  • کاهش زمان بارگذاری سایت و سازگاری با گوشی‌های همراه
  • استفاده مناسب و استاندارد از متا تگ ها و کلمات کلیدی
  • طراحی ظاهری مناسب سایت و طراحی تجربه کاربری

در طرف مقابل کلاه سیاه شامل تکنیکهای مانند خرید لینک یا تکنیک های فریب دهنده پنهان برای موتورهای جستجو است. معمولا این تکنیک ها سریعتر به جواب می رسند اما بسیار ریسک پذیر بوده و با تکامل الگوریتم های گوگل به راحتی تشخیص داده می‌شوند. با این تفاسیر در ادامه خواهیم گفت که سئو کلاه سفید شامل چه قسمت هایی می شود و برای بهره بردن از آن باید چه کارهایی انجام داد.

چرا باید روی سئو کلاه سفید سرمایه‌گذاری کنیم؟


درگیر شدن در برنامه ها و راهکارهای سئو کلاه سیاه باعث می شود که سایت شما توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو به عنوان یک سایت خاطی شناخته شده و اصطلاحاً پنالتی شود. گوگل به عنوان اصلی ترین موتور جستجو در سطح دنیا شناخته می شود که روزانه میلیاردها نفر از آن استفاده می‌کنند و این پتانسیل وجود دارد که یک کاربر جدید به سایت شما انتقال داده شود.

این یعنی اگر سایت شما توسط گوگل پنالتی و جریمه شود، ترافیک وحشتناکی را از دست خواهید داد که می تواند منجر به نابودی تجارت شما شود. این یعنی رفتن به سراغ راهکارهای سریع و متقلبانه اگرچه در کوتاه مدت جواب می دهد اما احتمال پنالتی شدن سایت افزایش می‌یابد و در این صورت هیچ وقت دیده نخواهید شد. پس ترجیحا تمام زمان و هزینه خود را روی بحث سئو کلاه سفید سرمایه گذاری کنید که شامل موارد زیر می شود:

تحقیق در مورد کلمات کلیدی و انتخاب بهترین ها

اولین کاری که در بحث سئو کلاه سفید باید انجام دهید این است که محبوب ترین کلمات کلیدی برای کاربران و مرتبط ترین کلمات با موضوع خود برای موتورهای جستجو پیدا کنید. با توجه به اینکه موتورهای جستجو سایت شما را بر مبنای همین کلمات کلیدی رتبه بندی می کنند، از روشهای زیر برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید:

سیستم پیشنهاد گوگل

در اینجا فقط کافی است که در باکس جستجوی گوگل کلمه کلیدی خود را بنویسید تا فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط و کلمات کلیدی طولانی یا همان لانگ تیل در اختیار شما قرار گیرد. استفاده از این کلمات هم تراکم بیش از حد کلمات کلیدی را از بین می برد و هم ارتباط موضوع با یک زمینه خاص را به موتورهای جستجو ثابت می کند.

 گوگل سرچ کنسول

این ابزار به صورت رایگان توسط گوگل در اختیار کاربران قرار می گیرد تا به کمک آن وضعیت سایت خود را کنترل کنند و توانایی بالاتری در مدیریت آن داشته باشند. یکی از ویژگی‌های جالب گوگل سرچ کنسول این است که شما می توانید کلمات پر ترافیک سایت خود را پیدا کنید و بر مبنای آنها محتوا تهیه کنید.

 گوگل ترندز

ابزار گوگل ترندز هم توسط خود گوگل معرفی شده و شما به عنوان یک وبمستر می توانید کلمات کلیدی مرتبط با یک موضوع خاص را پیدا کنید. این ابزار در اصل برای پیدا کردن روند جستجوی کلمات کلیدی در کشورهای مختلف و در دوره های زمانی مختلف است. پس اگر شما به دنبال پیاده‌سازی تاکتیک های سئو کلاه سفید هستید باید این ابزار را بشناسید تا ببینید که کدام یک از این کلمات بیشتر جستجو می شوند.

نوشتن محتوای با کیفیت

سئو

برای گوگل و برای موتورهای جستجو تولید محتوا همه چیز است و بخش مهمی از سئو سایت را هم به خود اختصاص می‌دهد. اما به نظر شما ما به چه محتوایی می توانیم بگوییم محتوای با کیفیت؟

تعریف هر کسی از کلمه کیفیت متفاوت است. مثلاً ممکن است شما سبک نوشتن را به عنوان یک عامل برتری بدانید و در طرف مقابل موارد دیگری مانند طولانی بودن محتوا یا پوشش دادن موضوعات مختلف را یک اولویت بدانید. اما به طور کلی در مورد یک محتوای با کیفیت در سئو کلاه سفید باید ویژگی‌های زیر رعایت شوند:

موضوع مورد نظر را به طور کامل تحت پوشش قرار دهد و جزئیات را به طور کامل بیاورد

بر مبنای استفاده صحیح از کلمات کلیدی نوشته شده باشد و پاسخ سوال کاربران در آن دیده شود

از لحاظ ظاهری و گرافیکی برای کاربران جذابیت داشته باشد و استاندارد اصلی آن مطابق با موتورهای جستجو باشد

بلافاصله به سوالات کاربران پاسخ دهد و از توضیحات اضافی خودداری کند.

راضی نگه داشتن کاربران

یکی از اصلی ترین دلایل معرفی الگوریتم رنک برین از طرف گوگل، وضعیت محتوای یک سایت و ساختارهای آن برای راضی نگه داشتن کاربران است. در حقیقت گوگل می گوید که حضور کاربر در یک سایت باید منجر به رضایت و ماندگاری بیشتر شود. حالا اگر یک سایت از لحاظ ساختار یا محتوا نتواند کاربر را راضی نگه دارد، توسط موتورهای جستجو در رتبه خوبی قرار نمی گیرد و احتمال جذب کار برای او بسیار کم است.

طراحی تجربه کاربری مناسب و خوانایی محتوا

برای هر سایت چندین و چند رقیب وجود دارد و اگر کاربر ارتباط خوبی با یک سایت نداشته باشد، بلافاصله بازدیدهای خود را از دست خواهد داد. در حقیقت از گوگل اهمیت بسیار زیادی به ماندن کاربران در صفحات سایت شما می دهد. اما این ماندگاری چگونه امکان پذیر است:

کاربر باید به قسمت های مختلف سایت دسترسی داشته باشد و به راحتی جابجا شود

فضای کلی سایت برای کاربر و موتورهای جستجو ساده باشد

فونت و محتوای استفاده شده در سایت خانه هایی کافی داشته باشد تا کاربر همه محتوا را بخواند

عرض تصاویر گرافیکی به شکل مناسب استفاده شود تا جذابیت محتوا حساس شده و فضای سایت برای کاربر خسته کننده نشود

استفاده از عنوان ها و زیر عنوان ها به منظور قالب بندی محتوا و ارتباط بیشتر کاربران با آن

 رعایت اصول سئو داخلی یا On-Page SEO

سئو داخلی

در مطالب قبلی در مورد پیاده سازی اصول سئو داخلی صحبت کردیم و نشان دادیم که این تکنیک ها تا چه اندازه در گرفتن رتبه مناسب در نتایج موتورهای جستجو اهمیت دارند. سئو داخلی سایت بسیار وسیع است و توصیه می کنم که حتما این مطلب را مطالعه کنید. اما به طور خلاصه برای موفقیت در بحث سئو کلاه سفید و رعایت اصول سئو داخلی موارد زیر ضروری هستند:

نوشتن url مناسب و توصیفی: ترجیحا از به کار بردن ترتیب اعداد یا آدرس های بی معنی خودداری کنید و یک آدرس توصیفی شامل کلمه کلیدی بنویسید.

به کارگیری لینک داخلی: وقتی که شما از لینک داخلی استفاده میکنید گوگل می فهمد که محتوای شما بهتر بوده و استفاده از انکر تکست باعث بالارفتن اهمیت کلمات کلیدی میشود. از طرف دیگر لینک داخلی به ماندگاری خزنده موتور های جستجو و کاربران در سایت کمک می کند و طبیعی است که رتبه سایت را بالاتر می برد.

 تعریف استراتژی مناسب برای استفاده از کلمات کلیدی: همانطور که استفاده از کلمات کلیدی برای نشان دادن ارتباط یک مطلب با یک موضوع خاص ضروری هستند، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در بحث سئو کلاه سفید جایی ندارد و منجر به مجازات شدن سایت میشود. به جای استفاده از کلمه کلیدی هدف می‌توانید از کلمات کلیدی مرتبط یا کلمات کلیدی LSI کمک بگیرید.

بهینه سازی تصاویر به کمک آلت تصاویر: یکی از بزرگترین ضعف هایی که گوگل در چند سال اخیر به دنبال مرتفع کردن آن بوده، عدم توانایی خزنده ها در درک تصاویر گرافیکی است. این مشکل هنوز هم توسط گوگل برطرف نشده و به همین دلیل استفاده از آن تصاویر برای تعریف تصاویر در خزنده موتورهای جستجو ضروری است.

 لینک سازی یا لینک بیلدینگ

لینک سازی

احتمالا نمونه های بسیار متنوعی از تبلیغات شرکت های مختلف در زمینه خرید و فروش لینک را دیده اید که در قالب بسته های از پیش آماده شده برای فروش گذاشته شده اند. اما این شیوه در قالب سئو کلاه سیاه تعریف می‌شود و استفاده از آن برای بهبود رتبه سایت توصیه نمی‌شود. در مطالب قبلی در مورد لینک سازی داخلی صحبت کردیم و راهکارهای آن را هم معرفی کردیم. اما به طور کلی استاندارد ترین راهکارها برای لینک سازی شامل موارد زیر می شوند:

محتوای کامل و با کیفیت بنویسید تا سایت های دیگر مجبور شود که به سایت شما لینک بدهند

نتایج تحقیقات و آمارهای مرتبط با آنها را در سایت خود بیاورید

خودتان محتوای با کیفیت بنویسید و در شبکه های اجتماعی در قالب پست منتشر کنید

برخی از محتواهای خود را به به وبلاگ های دیگر اختصاص دهید و در قالب پست مهمان منتشر کنید

در دوره های زمانی خاصی اقدام به انتشار رپورتاژ خبری کنید و از این طریق لینک به دست بیاورید.

 توجه داشته باشید که بحث لینک سازی در سئو کلاه سفید بسیار مهم است و اگر به شکل ناشیانه انجام شود احتمال تنبیه شدن و پنالتی شدن سایت وجود دارد.

رعایت موارد مربوط به سئو تکنیکال

سئو تکنیکال شامل همه مواردی می‌شود که بخش فنی سایت را تحت کنترل خود قرار می‌دهند. در حقیقت شما با نوشتن محتوای با کیفیت و بهینه‌سازی آن گام مهمی در به دست آوردن رتبه مناسب در نتایج موتورهای جستجو برداشته اید. اما در طرف مقابل باید تغییراتی در ساختار سایت خود به وجود بیاورید تا هم کاربران و هم موتورهای جستجو از سایت شما رضایت داشته باشند. در بحث سئو تکنیکال یا سئو فنی به موارد زیر توجه کنید:

افزایش سرعت بارگذاری سایت

گوگل اهمیت ویژه‌ای به سرعت بارگذاری سایت می دهد و ابزارهای مختلفی را هم برای این کار معرفی کرده است. قدیمی ترین و مورد اعتماد ترین ابزار استفاده شده در این بحث PageSpeed Insights این است که وضعیت سایت را در یک گزارش کامل منتشر می کند. اما اخیراً گوگل گزارش سرعت سایت را در سرچ کنسول اضافه کرده که هم یک ابزار رایگان است و هم وضعیت سرعت سایت را در دستگاه های مختلف نشان می دهد.

طراحی ریسپانسیو یا واکنشگرا

در بازار نمونه های مختلفی از دستگاه‌های هوشمند همراه در ابعاد مختلف می بینیم که طبیعتا صفحه نمایش آنها با یکدیگر متفاوت است. این یعنی کاربرانی که قرار است از گوشی‌های همراه خود برای جستجو در اینترنت استفاده کنند، انتظار دارند که سایت شما را مطابق و سازگار با همه دستگاه ها ببینند. این در بحث سئو کلاه سفید بسیار مهم است و شما باید بخش فنی و کد نویسی سایت را به شکلی طراحی کنید که کاربر خیلی راحت تر به لینک ها و دکمه ها دسترسی داشته باشد.

طراحی هوشمندانه برای چینش صفحات و بحث تجربه کاربری

این را باید به عنوان تبحر یک وب مستر معرفی کنیم که مطالب مرتبط را به شکلی به یکدیگر وصل کند که کاربر به کلیک کردن روی آنها وسوسه شود. به عنوان مثال شما می‌توانید تگ های اصلی سایت خود را به شکلی به هم مرتبط کنید که همه آنها در یک دسته قرار گیرند. در ضمن در نظر گرفتن سیستم نویگیشن یا ناوبری مناسب و همچنین تعریف منو برد کرامپ برای حرکت بهتره کاربران می‌توانند به تجربه کاربری آنها بیشتر کمک کند.


منبع : سئو کلاه سفید


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد